Tyytymättömien Nuorten Äänitorvi Sammui Kesken
![Kuvahaun tulos haulle cobain the montage of heck](https://dizw242ufxqut.cloudfront.net/images/product/movie/dvd/image1/cobain_-_montage_of_heck_nordic-32863958-.jpg)
Suomessakin vieraillut, Ruisrockin kuulijoita
ilahduttanut Nirvana oli oman aikansa kapinallisten, ulkopuolisten ja
värinymmärrettyjen äänitorvi, joka edelleen tähänkin päivään saakka haalii
uusia faneja. Uudet nuoret samaistuvat näihin ahdasmielisiin ja vihanpurkukipaleisiin.
Nirvanasta ja sen keulakuvasta Kurt Cobainista on
tehty laaja määrä muitakin elokuvia, true storyja ja niin edelleen, mutta
ilmeisesti vasta tämä on se, johon on perhe lupautunut mukaan.
Tähän dokkariin on ilmeisesti ollut myös Cobainin leski,
Courtney Love tyytyväinen, sillä tosin kuin monet aiemmat tässä ei keskitytä
pohtimaan sitä kuuluisaa loppua, jonka kaikki tietävät vuodelta 1994. Oliko
kuolema itse aiheutettu, vai liittyikö siihen joku toinen osapuoli? Tästähän on
liikkunut ties minkälaisia juttuja, että vaimo olisi ollut mukana
suunnittelemassa sitä ja niin edelleen, mutta koskaanhan ei ole ilmeisesti
mitään saatu todistettua. Tämä tuorein tapaus siis kuitenkin pureutuu syvällisesti
itse ihmiseen, eikä kuolemaan, maineeseen ja mammonaan. Ja siksi se myös on erittäin
onnistunut tapaus.
Ohjaaja Brett Morgen on kertonut, kuinka sai yllättäen
melko vapaat kädet dokumentin tekoon. Hän oli odottanut että saa paljon
pyyntöjä leikkauksista ja sensuroinneista, joita sitten ei kuitenkaan tullut.
Vanhoista kotivideoista, päiväkirjaraapustuksista ja
piirustuksista saa aikaan kahden tunnin tiiviin mutta mieleenpainuvan
henkilökuvadokkarin. Lisäherkkua tuo ennenjulkaisematon musiikki. Vanhat
demonauhat, joita ohjaaja pääsi pöyhimään esiin Cobainin arkistoista, ovat
varmasti fanien makuun ja lisäarvoa tuomassa.
Pääosassa ei ole silti yhtyeen musiikki, eivät huumeet,
yksi maailman kuuluisimmista yhtyeistä eikä edes grunge-legendan asema, vaan
ihminen. Ihminen, jonka elämäntaival päättyi oman käden kautta liian varhain.
Seattlesta, Aberdeenin pienestä
puuteollisuuskaupungista kotoisin oleva nuorukainen esitellään alussa
pikkulapsesta lähtien. Mukana on paljon vanhoja perheen videoita, joilla
nähdään äidin Wendy O’Connorin sekä isän Don Cobainin muistelmaa siitä
millainen Cobain oli lapsena.
Äidin mukaan
vilkas ja aivan ihastuttava lapsi. Melkoiselta päivänsäteeltä poika onkin
näyttänyt näillä kaikilla videoilla, joissa hän ilmeilee ja nauraa uskomattoman
paljon.
Vähitellen alkoi näkyä määrätietoisuutta ja
voitonjanoakin.
Kun astellaan kohti teini-ikää, astellaan vähitellen
myös kohti ongelmia. Varhain tapahtunut vanhempien avioero toi paljon
muutoksia. Välillä asusteltiin äidin luona, sitten isän ja äitipuolen, jonka
jälkeen taas jonkun tädin tai sedän. Äitipuoli Jenny Cobain kertoo, että vuoden
aikana poika siirtyi ties kenen ovensuulta taas seuraavalle, joka ei kuitenkaan
jaksanut katsella tätä kovinkaan kauaa.
Kurtin mielestä äitipuoli oli tyypillinen hirviö
(Niinhän ne aina tuntuvat olevan).
Vanhempien avioero, koulussa tapahtunut
eristäytyminen, masennus, ahdistuneisuus ja kiusaaminen aiheutti lopulta sen,
että päädyttiin melko nuorena myös huumeiden pariin. Itsemurhaakin pohdittiin,
mutta onneksi löytyi tapoja myös purkaa angstia; piirtäminen sekä kitaran
soitto.
Vähitellen aletaan soittaa ja laulaa enemmänkin kuin
vain ajankuluna. Kiukkua ja kaunaa puretaan nuotteihin ja soittamisesta tulee
lopulta elämäntapa, ja menestystarina joka tunnustetaan edelleen. Huumeiden
lisäksi piikkinä lihassa olivat kuitenkin myös oudot vatsakivut, jotka
taiteilijan elämää varjostivat.
Vanhempien lisäksi ääneen pääsee entinen tyttöystävä,
nuorempi sisko sekä bänditoveri Krist Novoselic.
Olin yllättynyt, että esimerkiksi Cobainin tytär,
Frances Bean Cobainin ajatuksia ei kuulla kertaakaan reippaan kahden tunnin
aikana, ottaen huomioon että hän on kuitenkin ollut osallisena tämän dokumentin
luomisprosessissa.
Elokuva on ahdistavaa ja surullista katsottavaa. Näin fanina voin sanoa että dokumentti täytti odotukset sortumatta kyynisyyteen tai liialliseen
vetistelyynkään. Realistisuuteen enemmänkin.
Kuolemaa ei käsitellä sen suuremmin kuin lyhyellä tekstillä aivan lopussa. Ei nähdä surullisia kuvia itkevistä läheisistä, jotka olisivat kertoneet kuinka kaikki oli vielä hyvin hetkeä aiemmin, kuinka eivät olisi uskoneet näin käyvän... Eikä myöskään nähdä pätkiä hautajaisista. Kuolema tulee kuten se tulikin todellisuudessa, yllättäen kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Dokumentille pointseja lisäsi ettei päähenkilöä ei
nosteta millekään korkealle jalustalle ja ylistetä häntä jumalana. Ei turhaa
silottelua. Sinänsä yllättävää, kun ajattelee että mukana kuitenkin on läheisiä
ihmisiä, joilla olisi kyllä varmasti ollut mahdollisuudet sanoa sanansa.
Voisi sanoa, että koruton loppu siis. Parempi
kuitenkin se, kuin sortua skandaalienkäryihin. Näin voidaan sanoa että elokuva
onnistuu pääsemään pintaa syvemmälle.
Tätä dokumenttia katsellessa ei voi välttyä
miettimästä, millainen olisi Nirvanan keulakuva jos eläisi edelleen. Olisiko
tulevaisuudessa häämöttänyt samoa kuin monilla muilla musiikintekijöillä;
tuotettu perusturvallisesti kahden, kolmen vuoden välein uutta albumia ja
vedetty päälle kiertueita? Saatu huippumyynti lukemia ja listasijoituksia,
unohtamatta muutamaa vähemmän maarittelevaa albumia aina jossain välissä?
Olisiko Cobain eronnut lopulta vaimostaan ja päätynyt
katkaisuhoitoon, ja onnistunut pääsemään ongelmistaan eroon? Olisimme vuosia
myöhemmin lukeneet tästä ja tuosta lehdestä vanhentuneen miekkosen traagisia
avautumisia; "nuoruuteni huumehelvetissä, kuinka selvisin siitä." Tätä
tuikitavallista peruskauraa rock-
legojen elämää. Hieman sekoilua, naisia, uusia albumeja ja masennuskausia.
Vanhenemisen kriisejä. Mielenkiintoista olisi myös ollut kuulla, mitä mieltä
Cobain olisi nykyisestä musiikin tilanteesta. "Ainakaan hän ei säästelisi
sanojaan, oli Krist Novoselic haastattelussa tuuminut.
Näin
minäkin uskoisin.
ensi – ilta Suomessa huhtikuussa 2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti